آموزش انتخاب مهارت | چگونه مهارتی را برای یادگیری انتخاب کنم؟

می‌دانیم که پایانی برای چیزهایی که می‌توانیم یاد بگیریم و مهارت‌هایی که می‌توانیم کسب کنیم وجود ندارد.

توانایی و کسب مهارت‌های ارزشمند در هر زمینه‌ای، به شما این امکان را می‌دهد که ادامه ­ی مسیر شغلی‌تان را طراحی کنید و درعین‌حال زندگی راحتی داشته باشید. اما پیش از اینکه تصمیم بگیرید کدام مهارت را باید یاد بگیرید، باید تفکر خود را خارج از محدودیت‌های سنتی که والدین و سیستم آموزشی شما را به آن تشویق می‌کنند، گسترش دهید.

مهارت انتخابی شما باید مهارتی باشد که بیشتر از همه به یادگیری آن هیجان‌زده می‌شوید، نه مهارتی که فکر می‌کنید بیشترین خرسندی والدین و اطرافیانتان را به همراه دارد.

اما با توجه به تعداد زیادی گزینه پیش روی خود برای فراگیری، چگونه باید تصمیم گرفت که کدام مهارت را انتخاب کنیم؟ آنچه در ابتدا شما را برای این امر یاری می‌کند در نظر گرفتن نکاتی است که در ادامه به آن پرداخته ایم و بعد از آن فقط کافی است شروع کنید!

مهارت یادگیری علاقه مندی ها

ابتدا شرایط زندگی و سطح افکار خود را کامل آنالیز کنید.

توجه داشته باشید که برخی از مهارت‌ها برای انتخاب، به عنوان نقطه شروع بسیار پیچیده هستند. برای مثال اگر هدف شما تمرکز بر روی کسب مهارت در رشته­های حقوق یا پزشکی است، آن‌گاه بدانید که هیچ گزینه‌ای جز دنبال کردن مسیر سنتی و گذراندن سال‌های تحصیل و آموزش حرفه‌ای ندارید. اما کسانی که در حال حاضر شغل داشته و نیاز دارند که به عنوان یک فرد عادی در حال کسب درآمد باشند، و در کنار آن مهارتی نیز بیاموزند راه‌حل‌های لازم برای آن ها متفاوت است.

از خود بپرسید چه چیزی برایتان جذاب به نظر می‌رسد؟

گرچه اغلب معنای موفقیت را تعقیب هیجانات نمی‌دانند، اما مطمئناً انجام کاری که بیشترین هیجان و جذابیت را برایتان به همراه می‌آورد، به مسیر شغلی‌تان هم می‌تواند تا حد زیادی کمک ‌کند زیرا برای انجام آن کار بیشترین انرژی را خواهید داشت و به همین دلیل هم احتمال موفقیت شما و به معنای واقعی مسلط شدن به مهارت جدیدتان بسیار افزایش می‌یابد.

پس حتماً در مورد همه چیزهایی که دوست دارید یاد بگیرید و مهارت‌هایی که برایتان جذاب است فکر کنید. این انتخاب باعث ایجاد نیروی بسیار مثبتی در شما می‌شود که به دنبال آن با سرعت بسیار بالاتری نسبت به یادگیری موارد دیگر که برای شما جذاب نیستند و یا کسل کننده‌اند در فراگیری مهارت جدید عمل خواهید کرد.

چه چیزی به گمراهی می‌انجامد؟

به تجربیات اخیرتان و روال کاری گذشته‌تان نگاهی بیندازید. چه فعالیت‌هایی به اصطلاح دست و پاگیر هستند؟ یادگیری چه مهارتی برایتان خوب پیش نرفت و کجا حین فرایند آموزش از خود مطمئن نبودید؟ اصلاً به‌طورکلی چه کارهایی را خوب انجام نمی‌دهید و نیاز به بهتر عمل کردن در چه زمینه‌ای دارید؟ آیا مهارتی وجود دارد که به شما انگیزه‌ی پیشرفت ‌دهد؟ درباره هر جزء از کاری که انجام می‌دهید مانند ارتباط با مشتریان، مدیریت پروژه، پیش‌بینی زمان و.. خوب فکر کنید.

به دقت به همه‌ی این موارد فکر کنید زیرا پاسخ به تمامی این سؤالات به طور مستقیم در انتخاب مهارت بعدی برای یادگیری‌تان اشاره می‌کند.

چه گامی شما را وارد سطح جدیدی از تجربه می‌کند؟

همیشه خودتان را به چالش بکشید. با پذیرفتن پروژه‌های جدید، به دنبال مواردی باشید که تنها یک یا دو درجه دشوارتر یا پیچیده‌تر از فعالیت‌های سابق شما هستند. همواره سعی کنید در حال رشد و ارتقای خود باشید.

این بار جور دیگری به دنیای اطراف خود بنگرید!

نگاهی به اطرافیان خود بیندازید و به افرادی که با شرایط مشابه شما در مقام‌هایی بالاتر قرار دارند، دقت کنید. آنها چه کارهایی انجام می‌دهند که شما انجام نمی‌دهید؟ آیا آن‌ها مجموعه مهارت‌هایی دارند که مکمل شغلی‌شان است؟ آیا آنها در حال حاضر مشغول توسعه محصولات و خدمات خود برای افزایش درآمد هستند؟

همواره توجه کنید کسی که تجربه‌ای بیشتر از شما داشته و مدت زمان بیشتری در حوزه مورد نظرتان کار کرده است، تشخیص بهتری از مهارت‌های ارزشمند دارد که در آن زمینه ضروری است، پس بهتر است از تجربیات دیگران نیز بهره گیرید در غیر این صورت فقط روی مواردی که برای دانستن اضافی هستند زمان و هزینه صرف می‌کنید که در نهایت به شما کمکی هم نمی‌کند.

توجه داشته باشید که بازار کار چه می‌گوید؟ آینده مهارت مورد نظر شما چگونه پیش بینی می‌شود؟

به آگهی‌های استخدامی نگاهی بیندازید. مهارت‌هایی که در حال حاضر ندارید را بیابید و میزان درآمد هر حوزه را بسنجید. کمی با خود فکر کنید: آیا مهارت‌هایی وجود دارد که هنوز به آنها پرداخته نشده است؟ عالی است اگر بازار جدیدی برای ورود کشف کنید.

سعی کنید پیش‌بینی‌هایی انجام دهید و چیزی انتخاب کنید که به مرور زمان ارزشمندتر خواهد شد. به شغل حرفه‌ای بلندمدت خود نگاه کنید و ببینید مهارت بعدی چیست که به دست آوردن آن مکملی بر شغل موفق و پر رونق مورد نظرتان خواهد شد.

گام آخر!

حالا که دریافتید در چه زمینه‌هایی قصد کسب مهارت و یادگیری دارید، می‌توانید به برنامه‌ریزی بپردازید. برای خود تعیین کنید که بهترین روش برای یادگیری هر یک از این مهارت‌ها چیست. آیا نیاز به دوره‌های آموزشی دارید؟ آیا می‌توانید از منابع آنلاین استفاده کنید؟ آیا باید با کسانی که در این زمینه تخصص دارند، تماس بگیرید؟ این مرحله را به‌عنوان نقطه شروعی برای تغییر مسیر و ایجاد آینده‌ای بهتر به کمک رشد و ارتقای فردی خود در نظر بگیرید.

سخن نهایی

این جمله را هرگز فراموش نکنید که هر حرکتی بهتر از عدم حرکت است.

اغلب والدین و اطرافیان ما همواره در تلاش‌اند که ما را به انتخاب شغل‌هایی تشویق ‌کنند که پایداری مالی و کسب اعتبار را فراهم می‌کند. نگذارید در ناخودآگاهتان این‌طور به نظر ‌رسد که تصمیمات زندگی خود را بر پایه‌ی توقعات دیگران اتخاذ کرده‌اید زیرا در نهایت شما خودتان را در مسیر شغلی می‌یابید که با توقعات شما همخوانی ندارد و تنها برای فرار از فشارهای دیگران آن را در پیش گرفته‌اید.

به هر حال، اگر احساس می‌کنید در مسیر کنونی خود گیر کرده‌اید اما نمی‌دانید چگونه تغییری در خود ایجاد کنید، این را دریابید که کاملاً بر آینده خود کنترل دارید و تغییر مسیر زندگی‌تان با رشد و ترقی، به برگزیدن و توسعه مهارت‌هایی وابسته است که انتخاب می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید