وبلاگ

مهارت­های یادگیری کدام ­اند؟ چگونه قدرت یادگیری خود را افزایش دهیم و بهتر یاد بگیریم؟

به راهنمای کامل برای یادگیری بهتر خوش آمدید!

آیا همیشه وقتی می‌خواهید یاد بگیرید یا مطالعه کنید به مشکل بر می‌خورید؟ آیا می‌خواهید در فرایند یادگیری بهتر عمل کنید؟ تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا بتوانید ضعف‌های خود را در هنگام یادگیری از بین برده و به سمت موفقیت در دنیای آموزشی پیش بروید!

در ادامه به بیان 10 نکته و روش کاربردی برای افزایش قدرت یادگیری اشاره خواهیم کرد.

محیط اطراف خود را خوب بشناسید

اگر می­خواهید در محیطی شلوغ مانند مدرسه یادگیری کنید، باید خودتان را برای به‌کارگیری شیوه‌های متفاوتی نسبت به زمانی که قصد مطالعه در محیط آرام را دارید، آماده کنید و از قبل برای کسب مهارت یادگیری و افزایش تمرکز در شرایط مختلف برنامه ریزی کرده باشید.

چشم‌اندازهای منفی را از یاد ببرید و ذهن خود را از فکر و خیال تهی کنید

برای انجام این کار ابتدا ارزیابی بدن خود را شروع کنید. آیا دمای بدن شما خیلی سرد یا خیلی گرم است؟ آیا خسته، مضطرب، عصبی یا خشمگین هستید؟ یک برگه بردارید و به سرعت همه چیزهایی که شما را آزار می‌دهد یا هر چیزی که ممکن است حین یادگیری برایتان اختلال تمرکز ایجاد کند را بنویسید. اگر دانش‌آموز و یا دانشجو هستید سعی کنید این کار را قبل از رفتن به محل تحصیل خود انجام دهید.

با نوشتن لیست خود، از مهم‌ترین مشکلات شروع کرده و آنها را تصحیح کنید، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین مشکلات خود را برشمارید. این لیست باید شامل هر آنچه که ممکن است شما را آزار بدهد، باشد.

برای مثال اگر بخواهید به دستشویی بروید پس بدون داشتن استرس از دست دادن زمان، آن کار را انجام دهید! اگر به خواب نیاز دارید پس بیشتر استراحت کنید تا آرامش بگیرید. اگر بوی بد دهان دارید و این اذیتتان می‌کند، مسواک بزنید! اگر دغدغه‌های کوچکی دارید که اذیتتان می‌کند، آنها را برطرف کنید. هر چیز حتی کوچک که برایتان ایجاد دغدغه می‌کند را رفع کنید.

هر گونه مورد اضافی را از منطقه مطالعه خود حذف کنید

برای مثال اگر کامپیوترتان روشن است و منبع یادگیری شما هم نیست، آن را خاموش کنید. اتاق را تا حد امکان ساکت نگهدارید. اقدامات انجام شده در این مرحله به جلوگیری از تمرکز مغز بر محیط اطراف کمک می‌کند.

توقف کنید!

هر از گاهی بین یادگیری یا مطالعه­ی خود توقف کرده و آنچه را که به تازگی یاد گرفته‌اید، تمرین کنید. توصیه می‌شود این کار را هر ۱۵ دقیقه یک‌بار انجام دهید.

بلند شوید و برای یک پیاده‌روی سریع یا دویدن اقدام کنید

این یک مفهوم ساده است که مغز شما احتمالاً چیزی بزرگ و پر صدا را بهتر به یاد می‌آورد تا چیزی کسالت‌بار و خسته‌کننده.

به عنوان مثال اگر یک پلنگ از باغ وحش فرار کرده و شما را تعقیب کند بیشتر از صبحانه‌ای که کمتر از یک هفته پیش خوردید، در یادتان خواهد ماند! این حمله پلنگ باعث می‌شود مغز شما سیگنال‌ها را دو برابر سریع‌تر دریافت کند و به طور یکجا و کامل بر روی یک رویداد تمرکز کند. و در ادامه مغز به طور تصادفی، تمام اطلاعات دیگر را می‌گیرد و آن را با یادآوری پلنگ ذخیره می‌کند.

حالا این قابلیت را گسترش دهید و تلاش کنید تا مغز فکر کند که یادگیری موضوع خسته‌کننده و کسل‌کننده شما به همان اهمیت به یاد آوردن چگونگی فرار از دست پلنگ است!

یک روش خوب دیگر این است که ۵ دقیقه بازی ویدئویی اکشن‌ انجام دهید. هر چیزی که شما را بی‌قرار کند یا باعث شود مغزتان سرعت و هیجان را دریابد، باعث بهتر به یاد آوردن مطالب آموزشی شما می‌شود.

الگوی یادگیری و مکان‌های مطالعه خود را تنوع ببخشید

بسیاری از افراد زمان و مکان ثابتی برای مطالعه دارند. با این حال، تحقیقات نشان می­دهد که تغییر مکان مطالعه شما مثلاً در خانه در اتاقی متفاوت، در مدرسه، در کتابخانه مدرسه و… می‌تواند یادگیری را بهبود بخشد. علاوه بر آن تغییر زمان مطالعه روزانه و وسایلی که استفاده می‌کنید مانند لپ‌تاپ، خودکار و کاغذ، صحبت کردن و.. نیز یادگیری را تقویت می‌کند.

شب به خوبی بخوابید اما زمان خواب خود را بسته به آنچه در حال یادگیری هستید تغییر دهید

اگر در حال تلاش برای یادگیری مطالبی مانند فرمول‌ها و یا تاریخ‌ها هستید، شب زود به خواب رفته و تلاش کنید عمیق بخوابید. سپس صبح زود بیدار شوید و مرور کنید که در روز قبل چه چیزهایی یاد گرفته بودید.

اما اگر نیاز به تثبیت تفکر خلاق و یا ایجاد قدرت در مهارت‌های حرکتی دارید بهتر است شب را کمی دیرتر از معمول به خواب بروید زیرا بلافاصله صبح بعد از بیدار شدنتان این کار کمی مشکل خواهد بود.

در زمان یادگیری یادداشت برداری کنید و بعدها آن‌ها را مرور کنید

توجه کنید که یادداشت‌ها را دقیق ننویسید، اما فعال باشید و کلمات کلیدی مهم و جمله‌های مفید را نوت بردارید. در زمان فراگیری مطالب آن، یادداشت‌های خود را گذرا مرور کنید. مطمئن باشید که تأثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت یادگیری شما خواهد گذاشت.

نگران حواشی و یا استراحت‌های کوتاه در هنگام مطالعه نباشید

دانشمندان تأیید می‌کنند که استراحت کوتاه در هنگام سعی برای حل مشکل، هنگام یادگیری یک مبحث دشوار که در آن گیر کرده‌اید و یا فراگیری یک مهارت سخت، یکی از بهترین راه‌ها برای موفقیت است. هنگامی که استراحت می‌کنید، مغز شما به صورت ناخودآگاه به حل مشکل ادامه خواهد داد، آن هم بدون اعمال ایده‌های پیش‌فرض ذهن شما!

فرایند یادگیری خود را طوری تنظیم کنید که ترکیبی از حوزه¬های مختلف باشد

وقتی بر یادگیری یک مبحث در یک زمان خاص متمرکز می‌شوید، سریع‌ترین راه برای یادگیری را انتخاب کرده‌اید، اما توجه داشته باشید که می‌تواند محدودیتی روی گستره یادگیری شما وارد کند.

توصیه می‌شود زمینه‌های یادگیری مختلف را در یک جلسه یادگیری ترکیب کنید. اما چگونه؟ به عنوان مثال کار کردن در ریاضیات، سپس تاریخ، سپس ساخت یک ارائه پاورپوینت درباره زمین‌شناسی را در یک جلسه یادگیری زمان‌بندی کنید و به هرکدام تایم خاصی اختصاص دهید. این تنوع ذهن شما را خوشحال می‌کند! و مطمئن باشید که قدرت یادگیری مطالب برای شما در این روش بسیار تیزتر عمل می‌کند.

سخن نهایی

روش‌های مرسوم چگونگی یادگیری و مطالعه کارآمد هستند اما معمولاً برای خودآموزی و فراگیری در خانه خود یا در مکانی آرام و بدون تنش قابل اعمال‌اند. اگر به موقعیتی برخورد کردید که از آن محیط امن و آرام خبری نبود باید با حفظ تمرکز، خود را با شرایط وفق دهید.

اگر بتوانید این مهارت را با بهره‌گیری از توانایی‌هایتان کسب کنید، بدانید که موفقیت خود را در هنگام یادگیری تضمین می‌کنید!

شما چطورقدرت یادگیری تون رو افزایش میدین؟

برامون کامنت بزارین

65 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • We bieden tijdelijke telefoonnummers in tientallen landen over de hele wereld, met duizenden nummers om uit te kiezen [url=https://charliemvzg80346.answerblogs.com/26975112/het-belang-van-tijdelijke-mobiele-nummers-een-diepgaande-verkenning]https://charliemvzg80346.answerblogs.com/26975112/het-belang-van-tijdelijke-mobiele-nummers-een-diepgaande-verkenning[/url]

  • Поставить счетчики на воду в квартире – означает значительно снизить затраты на оплату этой части ЖКХ [url=https://progkh.ru/]https://progkh.ru/[/url]

  • Алматы Азарт – это уникальное игровое пространство для людей старше 30 лет, которые ценят интеллектуальный досуг и общение [url=https://my.bio/agentstvo-razvlecheniy]https://my.bio/agentstvo-razvlecheniy[/url]

  • Холодильники Smeg сочетают стиль и технологии, поддерживая продукты свежими. Они включают модели с различными функциями и стильным дизайном, от ретро до современных. Серия 50’s Style выделяется яркими цветами и ретро-дизайном. Энергоэффективность классов A+ и A++ обеспечивает экономию электроэнергии, делая Smeg идеальным для любого интерьера [url=https://notperfect.ru/radiotehnika/vstraivaemyj-holodilnik-reshenie-dlja-sovremennoj-kuhni.html]Холодильник Smeg[/url]

  • Дизайн-радиаторы — функциональное украшение интерьера, доступные в разных цветах и размерах, с возможностью добавления тэнов [url=https://telegra.ph/CHto-takoe-dizajn-radiatory-otopleniya-03-11]https://telegra.ph/CHto-takoe-dizajn-radiatory-otopleniya-03-11[/url]

دیدگاهتان را بنویسید